A szexuális forradalomról - Török Ádám interjú
Úgy gondolom, hogy Török Ádámot nem kell bemutatni, a neve önmagáért beszél. Számos interjú készült vele tévében, rádióban, írott és nyomtatott sajtóban, interneten. Zenei felvételeinek százait láthattuk a tévében, találjuk a Youtube-on. Szerencsére a muzsikálásának szinte minden percét lejegyezte valaki, ezért kitaláltuk, hogy most egy olyan oldaláról ismerjük meg, amiről eddig nyíltan nem beszélt, legfeljebb hátul a haverok közt, a backstage-ben. Ádám abban is szerencsésnek vallhatja magát, hogy éppen a szexuális forradalom idején lett sztár. Közismerten szerették a lányok. Az alábbiakban a "mester" számos titkot elárul, a beszélgetés azonban nem a nők kihasználásáról, sokkal inkább a rock & roll szexuális forradalmáról szól. Hogy megtudjuk-e a titok nyitját, azt nem ígérem, de aki elolvassa a beszélgetést, az érdekes korszak izgalmas történeteivel lesz gazdagabb. Őszinte hálám és köszönetem "Török bácsinak", hogy a rengeteg "szakmázás" közepette felszabadultan beszélhettünk az átlagemberek előtt eddig ismeretlen világról is... (Fiery)
Hogyan indult a nagy felfedezés?
Egy őrült maradi világban voltam gyerek és ugyan kérdezgettük a felnőtteket a szexről, hogy egyáltalán mi az, de igazából csak a kíváncsiság miatt, mert még nem is érdekeltek a csajok. Volt egy saját kis világom, varázs történetekben éltem. A fejemben kitalált utazások voltak és az nekem bőven elég volt, de aztán gimnazista lettem és ott kezdtem felfigyelni a lányokra, vagyis ők figyeltek fel rám először. A szünetben oda jöttek hozzám, beszélgetni akartak velem, akkor még nem értettem, hogy mi ez a közeledés.
Hogyan változott meg a világ körülötted?
Valamikor - 1962-ben talán - összeállt pár fiatal srác. Ők voltak a The Beatles és velük együtt indult el a legnagyobb, legbékésebb forradalom. Ha megnézed az archív felvételeket, látod, hogy az addig szigorúan nevelt brit úri lányok hogyan dobálják el az agyukat és visítanak, amikor csak meglátják a négy gombafejűt. Ezt a hisztériát pedig semmilyen határ nem volt képes megállítani, hát a hatvanas évek közepére ide is ért. Ahhoz képest, hogy addig a házibuliban a lányok még csókolózni sem mertek, annyira tiltott volt, a szexuális forradalommal, a beat-korszakkal felfordult a világ…
Jött az új szerelem, a zene amiben végre feloldódhattál?
Igen, addig egy csajom sem volt, bőven kielégített a futball, de ahogy bekerültem a Toldi gimibe, a fejemben lévő varázsutazások is egycsapásra elmúltak. Kitágult előttem a világ, amikor a lányokkal elkezdtünk egy osztályba járni, mert nyolcadik végéig külön fiú osztályok voltak. Zalatnay az osztálytársam volt és cipelt engem, meg Kovács Miki barátomat magával bulikra és az ő zene iránti szeretete engem is magával ragadott, úgyhogy '65 őszén megalapítottuk az első iskolai zenekart és elkezdtem ordibálni, onnantól indultak be a dolgok. A zene lett számomra a legfontosabb, hallgattuk a Szabad Európa Rádió meg a Tinédzser partit. Suli után rohantam haza, hogy hallgassam az új nyugati slágereket. A csajozás is érdekes dolog, mert a zenéléssel együtt robbant be az életembe. Imádtak a nők, amikor megjelentem a Bem rakparton, nem mertek rám nézni, azt mondták, hogy ha rájuk nézek zavarba jönnek.
Mi a te legelső szerelmi történeted?
18 éves lehettem, amikor egy szőke kikezdett velem. Leszólított az utcán, dumáltunk, majd egy ideig a szenes pincében bújtattam. Fűtöttem és csináltam neki ágyat, mázli, hogy nyár volt és nem fagyott meg. Egy Balla nevű őrült fazon volt a házmester és meglátott bennünket és beköpött apámnak. Apám nem tudott rólunk, mert amikor elment melózni, akkor hoztam fel a kis hölgyet a lakásba és kedvemet töltöttem vele. A fater miután megtudta, hogy mit tettem kurva büszke volt rám, mert ő is nagy csajozós hírében állt. Nagyon szép ember volt, a kor divatjának megfelelően öltözködött, jóképű, erős, körülbelül olyan magas volt, mint én. Voltak olyan - hozzám képest idős nők, akik jártak a bulijaimra, de szerintem ők valamikor az apám női voltak. Mindig jöttek, hogy apám is milyen szép ember volt és ezek a történetek végig kísérték a pályafutásomat. Persze akármennyire is hasonlítottam rá, apám letiltotta a légyottokat, a közös pincébe nem mehettem többé és a szőke ahogy jött, úgy el is tűnt az életemből.
Ez volt az első szerelem?
Inkább csak a fiatalság heve, a lázadás. Örültem, hogy végre van valakim, mert folyton faggattak, hogy miért nincs már csajom.
Elkezdtél zenélni, a lányok oda voltak érted, mikor jöttél rá, hogy ezt értékelni illene?
Hát nagyon korán. 1967-ben - ez volt a Mini első próbálkozása - volt, hogy reggel elmentem vonattal Budafokra, felszedtem egy csajt, megtörtént a légyott délelőtt, majd visszavonatoztam.. 1968-ban egy menő zenekarba, a Dogsba kerültem, Güzü vitt oda. Énekelni ugyan nem tudtam, de tetszettem a zenekarnak. Pintér Pista volt a dobos, Presser zongorázott, én meg ordibáltam össze vissza. Bekerültem egy élzenekarba, de hamar megbuktam, mert két hét alatt negyvennyolc nótát kellett megtanulnom és teljesen begyulladtak a hangszálaim. Nem voltam képzett énekes, megerőltettem és tönkre ment a hangom, hónapokba telt mire újra rendbe jött.
Úgy volt abbahagyod a zenélést?
Azt azért nem. Meg volt már ennek az egésznek az íze. Megismerkedtem egy csomó lánnyal, az első feleségemmel, hatalmas sikerem volt a csajoknál. Ilyenkor nem hagyja abba az ember.
Hogy lehet különbséget tenni, kik jönnek-mennek és kiből lehet feleség?
A szerelmek villámgyorsan jönnek és azt hiszed az egyikre, hogy ez lesz az igazi, csipkefüggönyös szobában fogsz vele lakni, vasárnapi húsleves, rántott szelet, aztán néhány hónap múlva kiderül, hogy ebben a kapcsolatban semmi különleges nincs. Ez többször is előfordult az életemben, amíg meg nem találtam az igazit, a mostanit, de ehhez nekem kellett kemény 30-40 év tapasztalat gyűjtés.
Ekkor volt már naponta több csajod is...
Sokszor megtörtént, hogy éppen vittem fel magamhoz egy lányt, aki annyira nem bírt magával, hogy már az utcán vetkőzött, miközben a lépcsőházban többen is várakoztak. Mentünk fel a lépcsőn és vissza szóltam a többinek, hogy várjanak, amíg ezt megoldom. Akkor még a szüleimmel laktam. Az előszobában le volt rakva egy cserge (vastag erdélyi takaró), magunkra zártuk az ajtót és ott történtek meg a dolgok. Megadtam a módját, nem siettem el, mégis volt olyan kislány, aki kivárta a sorát. '71 körül lettünk sztárok. Mai eszemmel én sem értem miért, hiszen a dalaink, amiket a Gyulával játszottunk, nagyon elvontak voltak. Gondolj bele, mi lett volna, ha popzenét csinálok,
Elment a csaj és váltotta a következő?
Ott ültek a lépcsőházban. Akkoriban ez ment, a szexuális forradalom ezt hozta ki a lányokból, a Beatlestől kezdve megőrültek a "hírességekért". Persze nem csak nálam gyülekeztek a lépcsőházban, a Janóval is előfordult, a Piramis korszakban. Nálam esténként 3-4 önként jelentkező volt, nála 30-40, de a Révésznél meg száz. Egész pályafutásom meghatározó része volt, hogy sztárnak számítottam. A Ratkó korszak jellemzője volt a rengeteg gyerek. Annyi fiatal volt, hogy még az én elvont zenémnek is nagy közönsége volt. Jártak a Bembe, az Ifi Parkba, a Tabánba, az Erkel Színházba, a Kisstadionba ránk. Hallgatták, de szerintem nem értették - őszintén még mi sem értettük - mert eléggé elvont zene volt.
Papp Gyuszi mesélte, hogy koncerten, egy billentyűszóló alatt tűntél el...
Igen, egy kaposvári gimnáziumban volt a buli, szalagavató vagy ilyesmi és gyors szerelembe estem az egyik tanítvánnyal, aki beinvitált az osztálytermükbe, miközben ment a koncert. Elkezdtük csinálni, de beszorultunk két pad közé és nem sikerült rendesen befejezni, Gyula őrjöngve támadt rám, hogy már harminc perce játszik, jöjjek már ki. Ezek voltak a nagy sztorik, de most már ilyen nem történik, talán megöregedtünk, talán elmúlt a szexuális forradalom, vagy megjött az eszem.
Meddig tartott nálad ez a csajozási időszak?
Körülbelül úgy 10-15 éven keresztül. Sokszor próbáltam megjavulni, de nem mindig sikerült, most már úri ember vagyok.
Történt olyan, hogy megjelent valamelyik csaj pasija, vagy apukája?
Akadt rengeteg ilyen is. Egyszer például az történt, hogy egy kislány megszökött és az apja kereste, amikor ránk talált, gyorsan lerendeztük, visszaadtam a jogos tulajdonosának.
Zenekaron belül volt feszültség, féltékenység?
Arra mindig kínosan ügyeltem, hogy ilyen ne legyen. Nem akarok megsérteni senkit, de nagyon sok csaj miattam jött le. Amikor én már lepattintottam néhányat, azokat a többiek begyűjtötték. Volt olyan, hogy feküdtem az ágyban és amíg kiment az egyik kislány dolgát elvégezni, addig a másik zenésztársam csaja beugrott volna, de én tiszteletben tartottam mindig a másét.
Van elképzelésed arról, hogy ezek a lányok miért hullottak az öledbe?
Igen, tömegpszichózis. Mondták a lányok, hogy hatással voltam a megjelenésemmel rájuk. Ez kutatás tárgya lehetne, hogy miért csinálták ezt a csajok, hogy rövid időre beugranak mellém az ágyba. Én nem vizsgáltam, mert számomra ez pozitív élmény volt mindig, azt meg nem kell vizsgálgatni.
Mi történt a manöken lányokkal?
Igen, volt egy korszak mikor manöken lányokkal randizgattam. A Bem rakparton az első 5-6 sorban manöken lányok, színésznők, divatos gyönyörűségek álltak. Sokszor az ablakon kellett kimenekülnöm. A koncert után mondtam nekik, hogy várjanak meg a bejáratnál, hátul volt egy kis ablak, ott vittem ki a kiválasztottat, a többiek pedig türelmesen várakoztak elől. Ilyen többször is megtörtént. Manökenek adtak kézről kézre, volt egy ilyen korszakom. Van erről egy komolyabb történetem is. Apám nem akarta hogy zenész legyek, 20 éves koromra elköltöztem otthonról és különböző hölgyekkel éltem együtt. Aztán 1972-ben a legendás székesfehérvári fesztiválra meghívtak minket. Apáméknak szereztem jegyet, páholyban ültek, én meg a buli előtt három vagy négy csajjal oda sétáltam apuhoz és megkérdezte, hogy kik ezek a gyönyörű kislányok, azt feleltem, hogy ez a mai termés. Nagyon büszke volt, a buli is lezajlott, bár Patakiék leitattak, vodkáztunk, össze-vissza játszottam, majd lehajoltam a csörgőért és orra buktam a színpadon. TV felvétel is készült róla. Lement a buli, majd kimentem és láttam aput, hogy boldog volt és büszke, mégis volt értelme, hogy zenész lettem. Ez volt június 3-án és augusztus 10-én kapott egy agytrombózist és szeptember 8-án meghalt. Mázlim volt, még láthatta, hogy sikerem van és megnyugodhatott. Ő sosem mutatta, hogy mennyire büszke rám, de tudtam. A kétezres évek elején játszottam az egyik óbudai hotel kertjében és láttam egy öregurat, hogy többször ott ül és figyel, majd a második harmadik alkalom után odahívott magához, és mondta; Török úr, az édesapjának voltam a beosztottja, tudja milyen büszke volt magára, mindig a szivarzsebében hordta magáról a fényképét és mutogatta, hogy ez az ő a kisfia a híres rockénekes.
Végül megtaláltad az igazit és lenyugodtál...
Ahogy jött, olyan gyorsan el is múlt ez a szexuális forradalom, vagy csak a mi generációnk nyugodott le. Én megtaláltam az igazit és azóta jó fiú vagyok, hiszen ma már egy alkalomnál százszor többet ér egy megbízható társ, akivel jól érzed magad, akire rábízhatod magad, akit szeretsz…
A fenti beszélgetést 2015-ben ejtettük meg. Mindig tiszteltem és becsültem Török Ádám őszinteségét, nyíltságát. Történeteivel csak még inkább közelebb kerülünk a beat - később a rock - korszak titkaihoz a bulvár szint teljes mellőzésével. Koncertek előtt, próbák után, vagy közös ebéd közben a Pata Negrában rengeteget és nagyon sok mindenről csevegtünk, barátsága mindig is különlegesnek volt mondható. Ő volt az egyetlen, aki ha meglátott, mindig az volt az első kérdése: Szevasz Fiery, mit eszel...
Török bácsi nyugodj békében!
Török Ádám (Budapest, 1948. január 12. – Budapest, 2023. április 18.) Máté Péter-díjas magyar fuvolista, énekes és dalszövegíró, a Mini együttes alapítója és frontembere.
Készítette: Fiery