Cikipédia 12/22 - A Piramis együttes története 20. (1981/2)

2021.10.08

A Piramis tábora minden hír és az erőteljes lemorzsolódás ellenére 1981-ben továbbra is a legnagyobb volt Révész kiválásától függetlenül - persze, mert senki sem akarta elhinni. De a zenekarnak ideje sem maradt önmagával foglalkozni a folyamatos külföldi fellépések és a legújabb pécsi csetepaté miatt, ugyanis a Magyar Ifjúság cikke nagy vihart kavart. A pénzügyi botrány és ez hír újra a Piramisra terelte a figyelmet. Az egész pusztán játék volt. Szerencsére azért nem mindenkit lehetett irányítani akkor sem és akadt, aki kezdő jogászként vette oltalmába a zenekart. A védelem persze felesleges volt, hiszen az ítélet rég kész volt, "Virág elvtársat" (Piramis) behúzták a csőbe. Az újságírók erős barátságokat kötöttek a konkurens zenészekkel, így nem csoda, ha írásaikban egyre komolyabban alázták meg Som csapatát. De akkor olvassunk el négy rövid válaszlevelet, amit a Magyar Ifjúság szertesztőséghez címeztek:

Levél a szertesztőséghez 1

"A cikk enyhén szólva rossz színben festi le a Piramis együttest. Te tényekre hivatkozol, de ezek nem a valóságnak megfelelőek. A koncert előtt az Esti Hírlapban jelent még két felhívás. Az első közölte a fellépők névsorát, a helyszínt, a második a Karthago együttesről szólt.

A Magyar Ifjúságban a következő jelent meg: "nagyszabású koncertre kerül sor, amelynek bevételének jelentős részét a mozgássérült fiatalok megsegítésére kívánják felajánlani." A bevétel teljes átírásáról szó sincs. A 180 százalékos gázsiról. A többi együttes is kért fellépti díjat, terembért kell fizetni, a technikusokat, villanyszámlát, a felszerelés szállítását, illetve a kölcsönkért szerelésekért. Amíg ilyen "anyagi helyzet" uralkodik nálunk, nem hinném, hogy a 180 százalékos gázsi ne lenne szükséges. Különben az igazgató is bevallja, hogy nem szervezték meg a koncertet, s már ebből is következik néhány probléma. Szerinted a Piramis részéről ez szenzációhajhász reklámfogás volt? Csatlós Ferenc szerint viszont a Piramis nem védjegyként, önreklámozásra használta fel az alkalmat, sőt a többi zenekar hatására kérték végül ők is a 180 százalékos gázsit. A "megcsappant rajongókról": kétségkívül észrevehető, hogy távoztak a "rajongók" köréből. Az igaziak, akik valamit is megértettek a Piramis munkájából, maradtak."

Levél a szertesztőséghez 2

"A Piramis együttesről hatéves fennállása alatt sok degradáló cikket írtak, de ilyen gunyoros, támadó hangon egyet sem. A Művelődési Ház vezetője védi az együttest, Frenreisz, mint közreműködő nem panaszkodik, a mozgássérültek sem, hiszen pénzhez jutottak. Én jól éreztem magamat a koncerten. Úgy látszik, egyedül az újságíró az, akinek kifogásai vannak. Hogy az együttes mennyi pénzt ad jótékony célra, abba nem lehet beleszólása az újságírónak, főleg mivel a mozgássérültek nem éltek panasszal.

Kár itt felhozni a Vámosi- Záray koncertet (ez is szép kezdeményezés), mivel más egy énekes házaspár budapesti, gitárral, dobbal tartott koncertje, mint négy, milliós értékű felszereléssel rendelkező rockegyüttes vidéki fellépése. Frenreisz azt mondja, hogy a részükre kiutalt "sztárgázsi" 11 éve 100 forinttal volt kevesebb, ami a mai felszereléseket tekintve, irreális. Így tán érthetőbb a 180 százalékos gázsi. Szintén Frenreisz mondja: "Megtanultam, hogy csínján kell bánni ezekkel a dolgokkal." A Piramis együttes a szolidaritási rockfesztiválok kezdeményezője volt (A szolidaritási rockfesztivál a Budapesti KISZ-bizottságkezdeményezésére jött létre, azon a Piramis együttes meghívott "házigazdaként" vett részt. - A szerk.). Nem hiszem, hogy pont most - miután anyagilag is rendbe jöttek -, vennék el a jótékony célra szánt pénzt. A támadó cikkek után biztos Som Lajos is "csínján fog bánni" ezekkel a dolgokkal. Az újságíró egyik mondata, amelyben azt írja, hogy furcsa azt hallani a rádióban, hogy "a becsület ennél többet ér" azoktól, akik elveszik a pénzt a mozgássérültektől, úgy hiszem, a becsületsértés minden kritériumát kimeríti. Nagyon sajnálom, hogy a Piramis szép kezdeményezését, kötekedéssel, személyes ellenszenvvel próbálják elhomályosítani."

Levél a szertesztőséghez 3

"A Piramis együttes magatartása minősíthetetlen. Aki szemrebbenés nélkül képes felvenni azt a pénzt, amit előbb a rokkantak javára ajánlott, az enyhe kifejezéssel élve becstelen ember. Rá kellene már jönni, hogy a fiatalok sem vakok! Nem elég a koncerteken ordítani a becsületet a mikrofonba, hanem így is kéne élni! Többek között ez is oka a Piramis tábor csökkenésének. Ha ezen nem változtatnak, félő, hogy egyre kevesebben járnak el a koncertjeikre. A koncertek belépőjegyei egyre gyakrabban kerülnek 40-50 forintba, ami nem olcsó egy diáknak (márpedig javarészt ők járnak a koncertekre!). Szerintem ebben ezek a "felárak" is szerepet játszanak. S a legmeglepőbb, hogy sokszor azok az együttesek követelik a magasabb gázsikat, amelyek arról énekelnek, hogy a pénz nem boldogít. Ha ezt a szemükre vetik, gyakran hivatkoznak a fél-, egy­millió forintos szerelésükre. Ez így nagyon tetszetős. Azonban azt is el kéne mondaniuk, hogy ezt a szerelést úgy szerezték be, hogy a régit eladták, s ehhez a pénzhez hozzáadva vették az újabbat. A pénzügyi megterhelés így évekre, sőt egyeseknél évtizedekre elosztva jelentkezik. Így már nem tűnik annyira ijesztőnek az a 100-200 ezer forint, ami egy-egy zenekari tag szerelésének az értékét jelenti. A "felárral" felszámított gázsik tehát inkább a - "pénzből soha nem lehet elég" - gondolatot sugallják. Ehhez a gondolkodáshoz mindenkinek joga van, csak ne énekeljenek ugyanakkor ennek az ellenkezőjéről, és ne a jótékony célú hangversenyeken próbáljanak meggazdagodni."

Levél a szertesztőséghez 4

"Nem tudom melyik együttesnek jutott volna először az eszébe az, hogy segítse a mozgássérülteket. Most már egyre többet hallhatunk róla, hogy néhány együttes jótékony koncertet rendez, melynek teljes összegét felajánlja. Szerintem már az ötlet is nagyon jó, vannak, akik tényleg nem a teljes összeget ajánlották föl, de ha nem is volt sok, valamit mégis tudtak vele kezdeni a mozgássérültek. A volt Piramis rajongónak pedig, aki Debrecenből írt, csak az üzenem, most már boldog lehet, hogy talált valamit, amivel az együttest becstelennek nevezhette. Gondolom, milyen öröm volt ez neki. A Piramis rajongók számának csökkenése pedig nem ebben keresendő. Az oka az lehet, hogy az együttes hosszú ideig külföldön koncertezett, itthon pedig nagyon keveset volt, és új lemeze sem jelent meg. Én nem csak a Piramis zenéjét szeretem, nem azért védem őket. Más együtteseket is kedvelek, és ha más együttes került volna hasonló helyzetbe, őértük is megtettem volna, hogy írok!"

Elérkezett a július és valamit nagyon ki kellett találnia a bandának, hogy az emberek végre tovább lépjenek a pécsi buktán, mert ezen kívül is volt gond még bőven. Egy nagyon ügyes, tulajdonképpen cselesen felvezetett hír jelent meg - ki hitte volna - az Esti Hírlap hasábjain "Itt a hatodik Piramis lemez" címmel. A cikk írója ügyesen felvezeti, a megjelent album tökéletességét, picit átrendezi a májusi írás sorait újra kiemeli Horváth Attila érdemeit, majd elkezdi dicsérni a zenekar tagjait. Alig - de így utólag már sokkal jobban - észrevehető, hogy ebben a felsorolásban Sanyi már nincs dicsérve, hiszen az írás ennyit közöl: "az évek óta megszokott teljesítményt nyújtja". Itt mindenki gondoljon arra, amire akar, majd az utolsó bekezdésben jön a fekete leves, Som Lajos megvált Révész Sándortól. Na, ezt utólag már mindannyian tudjuk, hogy nem így történt, de Lajos gondolkodása érthető, ugyanis, ha Révész hagyja el a csapatot - ahogyan az valójában is történt -, az azt jelentené, hogy vége az összefogásnak, a barátságnak, szét hullott a banda. Így még lehetne menteni a menthetőt:

"Erotika - ez a címe a Piramis, napokban megjelent hatodik nagylemezének. A nyolc dal zenéjét az együttes tagjai szerezték. s valamennyi szövegét Horváth Attila írta. A közös munka eredményeképpen egységesek a szerzemények, amelyek egy modern szerelmi történetről szólnak. A legutóbbi album A nagy buli - amelyen egy koncert hangulatot adtak vissza - szép sikereket hozott a rockcsoportnak. Most minden eddiginél körültekintőbb, aprólékosabb stúdiómunkát végzett az öt zenész. Az igényesség végig megfigyelhető az Erotikán.

Az énekes Révész Sándor az évek óta megszokott teljesítményt nyújtja. Závodi János továbbra is biztos kezű, kimunkált technikájú gitáros. Az együttes vezetője, egyben basszusgitárosa, Som Lajos játéka megbízható, biztos zenei alapokról indul, és méltó egyenrangú társa a ritmusszekció tagjának, a dobos Köves Miklósnak, aki a legbonyolultabb zenei képleteket is könnyedén és pontosan oldja meg. Gallai Péterről régóta tudjuk, hogy kitűnő billentyűs. Feltűnően jól alkalmazza a szintetizátort. Az Erotika legjobb dalait énekli, Együtt is, egyedül, a szerelem országútjain és valamennyi szerzemény közül kiemelkedik a Kapaszkodom beléd. Ebben a dalban nemcsak az ének kitűnő, hanem a zenei váltások, improvizációk is. Az Erotika valódi profi csapatmunka.

Som Lajos bejelentette, hogy a zenekar megválik Révész Sándortól. Csak a közeljövőben válik majd ismertté, hogy ki foglalja el ezt a lényeges posztot. Tekintettel arra, hogy a korábbi szövegeket nem akarják mással elénekeltetni, hosszabb felkészülési időszak következik. A személyi változás miatt az Erotikának nem lesz koncertturnéja, így továbbra is várni kell a Piramis hazai fellépésére. A tervek szerint - az új énekessel - karácsony körül kislemezt jelentet meg az együttes. A Piramis 7. a soron következő nagylemez 1982. első negyedévére várható."

Utólag mindenki okosabb - mint ahogy én is -, jobban járt volna a Piramis, ha megmarad a hard rock mellett egy új énekessel, bár minden valószínűség szerint ezzel is csak pár évvel hosszabbították volna meg közös  jövőjüket, de talán akkor jártak volna jobban, ha akkor és ott abbahagyják. A Piramis nem tehette meg, amit a rockzene haldoklásakor megtett az EDDA, a Bikini, vagy akár az Omega, akik túlélésük reményében poposították a műfajt.

A Szabad Föld júliusi számában igyekszik felmenteni Révészt, amiért az magára hagyta zenekarát. Tulajdonképpen olyan ez, mint egy kapcsolat. Aki megcsalja a társát, az megcsalja a következőt is. Itt annyi a különbség, hogy míg a Generál képes volt talpra állni Charlie-val, a Piramisnak is ezt kellett volna tennie. Viszont azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy míg a '70-es évek közepén az ország az új jelenségre, a Piramisra koncentrált, a régit azért sajnálta és támogatta. A Piramis esetében pedig - mivel Sanyika eltűnt - minden figyelem a zenekarra vetődött. Az tisztán látszik, hogy Som, akinek addig mindenre volt egy válasza, ezúttal tanácstalan maradt.

"Sanyika, Alex -- a lányok kedvence, bár nem kevesen éppen miatta nem szerették a Piramist - néhány nappal az Erotika lemez megjelenése után elhagyta együttesét. Cserbenhagyta? Akár így is fogalmazhatnánk, de meg kell - lehet - érteni -, "sztárnak" lenni hosszú időn át nem túl egyszerű. A mentség: Révész Sándor, aki közel a harminchoz kiénekelte a koloratúr c-t, megcsömörlött. Nem is akar egyhamar énekelni, talán, mert túl korán kezdte, tizenévesen. Ha egy-két év múlva meggondolja magát: lehet, hogy késő lesz. Utódja már megvan, egy bulgáriai turnén próbálják ki."

A zenekar sok frontemberben gondolkodott és tényleg talán Nagy Feró (az új Charlie) lett volna a megoldás, és becsületükre legyen mondva, meg is próbálták, de nem jött össze. Volt még az elképzelésben Jorgosz, de ő meg nem tudta úgy megfogni az érzést, ahogy az egy Piramis frontemberétől elvárható lett volna és ott volt még Kudella Aladár, a salgótarjáni Fanyúl zenekar énekese - a '80-as évek legkiválóbb hangja -, az ország akkor egyik legjobb gitárosával, Henning Róberttel kiegészülve, akikkel meg is kezdődtek a tárgyalások, de egy konkurens banda vezetője egyszerűen behúzta a vidéki srácokat a csőbe - Így a frigy elmaradt.

Hiába minden erőlködés, megint az Esti Hírlap sietett a Piramis segítségére a következő augusztusi cikkel, ez csak két dolog miatt volt felesleges. Először is a Piramis rajongók - akiket még érdekelt a zenekar sorsa - soha nem olvastak Esti Hírlapot, így a hír csak nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem jutott el hozzájuk. Másodszor, pedig a '79-esek bedarálták a közönséget. A nagyobb fesztiválokon már szinte fel sem merült a kérdés, hogy hol van a Piramis. Sajnos ez van, ha valaki hosszú időre eltűnik, akármilyen sikeres volt, a nép elfelejti, a zenekar pedig menekült előre, hátha kint felfigyelnek rájuk...

"Ismét külföldön járt a Piramis. A rockcsapat ezúttal két hétig Bulgáriában turnézott, s a hírek szerint mind a tizenkét előadáson fergeteges sikert aratott. Rendhagyó volt a koncertsorozat, hiszen Jorgosz Dzodzoglu személyében session énekes lépett a színpadra minden alkalommal. A tehetséges fiatalember cseppet sem ismeretlen a szakmában, többször bizonyította már képességeit, a Piramis második lemezének felvételén ő kezelte a ritmushangszereket (konga, timbales, csörgő). Mostani sikerükre jellemző, hogy a megváltozott összetételű együttest a közönség lelkesen és nagy szimpátiával buzdította. Mint korábban beszámoltunk róla. Som Lajos és társai a jövőben Révész Sándor nélkül dolgoznak tovább, de még nem végleges, hogy milyen zenei utat választanak. A Piramis Erotika című nagylemeze élénk érdeklődést váltott ki a fiatalok körében, de a rockcsoport még mindig nem lép színpadra itthon. Legközelebb szeptember 3-án, Portugáliában mutatják be műsorukat, szeptember végénskandináv turnéjuk, amikor is a Svédországban megjelent nagylemezük zenei anyagát tűzik műsorra."

A Piramis egyedül maradt, az újságírók - aki csak tehette - belemartak, egy idő után szinte sportot űztek abból, hogy ki tud rosszabbat mondani róluk. Szabályosan rugdosták a földönfekvőt, de Som nem adta fel, maradt még egy halvány fénysugár az alagút végén...

Folytatjuk... (2021.10.11)

Írta: Fiery