
Cikipédia 16/13 A Petőfi Csarnok majdnem teljes története – 5. rész

1985 április. A főváros javában készül a megnyitóra. Ami a fiatalokat érdekelte, hogy milyen rock, vagy popkoncertek lesznek, milyen lesz a koncertek új helyszíne? A Magyar Nemzet ez esetben olyan tervekkel etette olvasóit, amelyek már a nagy előd idejében sem igazán jöttek be. Pedig akkor még tombolt a szocializmus szele. A szervezők semmit nem tanultak a hibákból. A koncertek melletti mesterségesen kitalált kötelező programok továbbra is inkább elkergették a környékről a fiatalokat, mint oda csalták volna. Na jó, de éppen ezekért a "látványelemekért" támogatták akkori nagyjaink a PeCsa létrejöttét. De miről is beszélek:
A Városligetben, a Millennium Iparcsarnok helyén már jó ideje figyelemmel követhetjük a Petőfi Csarnok "utónevén"; Fővárosi Ifjúsági Szabadidő Központ építését. Lehet, hogy a számlákon ez a név szerepelt, de a köznyelvben soha nem volt utóneve. Eleinte április 4-i átadásáról beszéltek, de az ünnepség akkor elmaradt. — Mikor lesz a megnyitó? — kérdeztük Lehel Lászlótól, az intézmény igazgatójától. — örömhírrel kezdhetem a beszámolót: éppen ezekben a percekben érkezett meg a KÖJÁL-engedély. Ahhoz, hogy üzemelhessen a Petőfi Csarnok, már csak a tűzoltók kérésének kellett eleget tenniük az építőknek. Egy néhány méteres útszakaszt kell kiépíteni, és a hétből három tűzcsapba vizet "varázsolni.". Ha ez megtörtént, akkor április 26-án a VI. kerületi diákok báljával megnyithatja kapuit az intézmény. — A tavaly "eltemetett" Budai Ifjúsági Park utódjának tekinthető a Petőfi Csarnok és környéke? — Nem jogutódja, mert többet "tud" nála. Ifjúsági szabad időközpont ez, amelyhez hasonlóval mindmáig nem rendelkezett a főváros. Nemcsak rock-koncertek lesznek itt, hanem más szolgáltatásokat is nyújtunk, információs központot tartunk fenn. — Milyen programokat terveznek? — Egy hét kulturális ajánlata nagyjából a következőképpen fest. A hétfő a vizuális művészeteké. Keddenként a feltörekvő könnyűzenészeket fogadjuk a Start hanglemez céggel és a Magyar Rádió könnyűzenei osztályával közösen. A szerdai nap a főik- és a néptánc jegyében zajlik. Csütörtökön táncházi rendezvények lesznek. Péntekenként tartjuk meg a diák- és intézményi bálokat. Szombat és vasárnap délelőtt a legkisebbeknek szervezünk műsort. Vasárnap délután az élvonalbeli könnyűzenei együttesek lépnek pódiumra.
Az lehet, hogy a PeCsa többet tudott legendás elődjénél, csakhogy a fiatalokat az nem érdekelte. Lehet, hogy modernebb volt, de a rajongók negyede sem fért be - na jó, a szabadtéri színpadon a fele azért befért - egy komolyabb érdeklődésre számító bulira. Persze nem a PeCsa ellen beszélek, csak nem szeretem, amikor a marketing el akarja homályosítani egy másik intézmény ikonikusságát. Gondolom, a sajtónak kiadták a parancsot, hogy nyit ez a böhöm nagy intézmény, gyorsan tudósítsatok róla valamit, ezért a Népszava is tudósított egyet egy hazai sztárzenekarról, meg egy számunkra mai napig ismeretlen francia csillagról. Persze akkor mindegy volt, csak külföldi legyen...
Az ezer négyzetméteres nagyteremben festik a színpadelemeket, az erősítést próbálgatják. Konstruktivista képet idéz, ahogy a mennyezet alatt színes csövek rendezett vonalai kanyarognak, egy cseppet a párizsi Pompidou-centrum formáira emlékeztetve. Távoli és önkényes persze az asszociáció, annyiban azonban érvényes mégis, hogy az építők szándéka szerint láttatják a másutt eldugott, láthatatlan szerkezetet. — Ezt is megértük végre — mondja Nagy Ákos, a csarnok könnyűzenei szerkesztője, szervezője. — Rock koncertre 2500-an, bálra 1500 —2000-en, konferenciára 1100-an férnek be. A Karthágó együttes nyitja a pop zenekarok sorát április 27- én, a következő estén pedig a neves francia rockénekesnő, Elisabeth Wiener lép fel. Amolyan francia nap lesz. A Renault-gyár három különös kisautót hoz bemutatóba. És közeleg a majális. A központ ez a csarnok. — Az lesz az első igazi próba — fűzi hozzá Lehel László. — Az igazi premier.
Az élesebb szemű olvasók bizonyára észrevették már, hogy az eredeti írásokban bizonyos nevek hol így, hol úgy vannak írva. Tudatosan hagyom benne, ez is a múlt része. A legtöbb névváltoztatást elszenvedő - szerintem 46 éve már folyamatosan - a Karthago együttes. Bevallom az elején én is rosszul írtam. Pont ezen "nagy elődök" miatt. Ahány cikk, szinte annyi verzió - Karthago (így a helyes), Karthagó, Karthágó, Karthágo, Kartágó, Kartagó, vagy Kártágó - és ennek hatására számos rajongó is rosszul írja. Pedig minden Karthago koncerten ott büszkélkedik kifeszítve a zenekar logója. Na, akkor most végre jöjjön egy "nem"komoly könnyűzenei ajánlat a Népszavától a maga kötelező hat sorával:
Én az időt nem sajnálom — énekelte a Prognózis együttes első slágerében. A dal sokáig szerepelt a hazai nép szerűségi listán. Tavaly megjelent Előjelek című nagylemezük, rajta az új siker: Kőhegyek. Utána teltházakat vonzó országjáró turné következett. Néhány hete az a megtiszteltetés érte őket, hogy Tina Turner előzenekaraként léphettek fel a Budapest Sportcsarnokban. Vörös István, Jankai Béla, Kormos Gábor, Klemm Ervin és Bártfai György időközben elkészítették új nagylemezük anyagát. Ebből adnak ízelítőt május 12-én, vasárnap este a Petőfi csarnokban rendezendő koncerten. A díszleteket Molnár Antal látványtervező készíti.
Persze, persze nagyon szuper, hogy legalább egy nagy nevű napilap megemlítette, hogy lesz ez a Prognózis koncert. A zenekar ráadásul ebben az évben szárnyalt igazán, egy kicsit mégis úgy érzem, hogy az újságíró igenis sajnálta az időt. Harangozhatott volna komolyabban is.
Május, Ifjúsági Magazin. Végre egy tömör, mégis részletes tájékoztatóanyag a Petőfi Csarnokról úgy, hogy a jó öreg Ifiparkot nem sarazta. Így is lehet:
Az április végén megnyílt új fővárosi szabadidő központ hétfőtől hétfőig, reggeltől estig várja a tinédzsereket. A Liget ifjúsági centrumának első nyara várhatóan gazdag programot ígér. Persze, mielőtt bárki kiruccanna a Ligetbe, érdemes felhívnia a 42-43-27-es telefonszámot, amely a Petőfi Csarnok információs központjában csörög ki, s ahol nem csak a házi, de a főváros összes kulturális programjáról lehet érdeklődni. Aki viszont spontán látogat a Csarnokba, az is talál olyasmit, amivel agyon csaphatja a vakáció idejét. Nappal például számítástechnikai klub, görkorcsolya klub, olvasósarok, esténként előadói programok, hangversenyek, táncházak várják a látogatókat. A táncház errefelé némi szokatlansággal is társul: a különböző tájegységek táncai mellé gasztronómiai ínyencségeket is felvonultatnak, Érdemes lesz mozizni is a Petőfi Csarnokban. Filmcsemegék, premier előtti filmek várnák bemutatásra, s az érdeklődőknek filmklubot is szerveznek. A legnagyobb vonzerőnek bizonyára a sportolási lehetőségek ígérkeznek: lábtenisz, pingpong, kispályás foci, és más labdajátékokhoz kaphatnak felszerelést és pályát a szerveződő csapatok. Akik pedig reggelente a Ligetben kocognak, igénybe vehetik a Csarnok zuhanyzóit is. A Petőfi Csarnok hivatott pótolni a hajdani Budai Park nyári attrakcióinak számító rockkoncerteket. Ha nem is olyan szép környezetben, de itt is lesznek hangulatos szabadtéri rockprogramok, koncertek, zenés beszélgetések. Már csak azért is érdemes gyakorta kilátogatni, mert ezekben a napokban, hetekben már alakul a Csarnok törzstagsága, s készülődik a tinédzserközönség saját önkormányzata is a legnagyobb pesti ifjúsági szabadidő centrumban.
Az Ifjúsági Magazin az életről, a lendületről írt, végre a fiatalok nyelvén. Jelen esetben az akkor tehetséges zenekarnak számító Pokolgép együttesről:
Mióta a hetvenes évek végének kemény rockhulláma levonult, nemcsak a közönség cserélődött ki a koncertpódiumok előtt, de a zenekarok vállalkozó kedve is megcsappant. Míg az előző évek tehetségkutató versenyein, pályázatain zömmel hard rock formációk nyűtték hangszereiket, újabban egyre kevesebben látnak fantáziát a "keménykedésben". Pedig a stílus világszerte és nálunk is — a csökkenő érdeklődés ellenére is — nagy tömegeket vonz, csakhogy egyre kevesebb zenekar van, amely ezeket az igényeket kielégítené. A kisszámú kivételek közé tartozik a Pokolgép, amely nem csak hogy új "arcnak" számít, de ráadásul olyasfajta zenét játszik, amit a nemzetközi sajtóban "heavy metal új hullámnak" jelölnek, s ami Magyarországon újdonságnak számít. Bár a stílus reprezentánsait — Iron Maiden, Saxon, Accept stb. — nálunk is jól ismerik. A Pokolgép 1983 decemberében alakult és néhány hónappal később már a Televízióban, a Ki mit tud? döntőjében láthattuk, ahol a második helyet szerez te meg. Zenei nézeteltérések miatt ez a kezdő formáció gyorsan feloszlott és augusztusban a Budai Ifjúsági Parkban már egy új felállású Pokolgép játszott. Tagjai: Kukovecz Gábor gitár, Nagyfi László gitár, Gyenizsa András dob, Pozdera György basszusgitár, Kalapács József ének és Varga Tibor billentyűsök. Ez a formáció játszott ősszel a Motörhead előtt és megfelelő menedzselés esetén a Stress, illetve a Rockwell társaságában valóban új hangot hozhatnak a rockzenei életbe. Első felvételük (Vér szívó asszony) tavaly került egy Satöbbivel közös kislemezre. Idén a Start 1...2...3... nagylemezen szerepelt slágerlistánkon is megtalálható Heavy metal című daluk, s hamarosan a boltokba kerül első önálló kislemezük is a Maszk, illetve Sátán című felvételekkel. A Rádióban is szívesen foglalkoztatják őket. Most készült el Bűn és a Cirkusz és rács című rádiófelvételük. Aki pedig élőben kíváncsi rájuk, az májustól rendszeresen láthatja-hallhatja a zenekart a Városligetben átadott új ifjúsági centrumban, a Petőfi Csarnokban. Beindult tehát a Pokolgép gépezete, s ha sikerül formájukat tartani, akkor ez a másfél éves zenekar még sok meglepetést szerezhet növekvő számú rajongótáborának.
Azt mindenki maga döntse el, hogy a Pokolgép végül olyan utat járt-e be, mint a hazai metálzene első alakulata, a Stress, vagy a jobb sorsra érdemes Rockwell. Ezeknek a zenekaroknak nagyon nehéz volt fennmaradniuk, hiszen valóban jóval kevesebben jártak koncertre, mint '77 és '81 között, ráadásul 1984-ben már sorra kopogtattak a világsztárok is. Mindenesetre ez a beharangozó is jól sikerült.
Megindult a nagyüzem és a Magyar Ifjúság kikapta a tutit. Olyan hálátlan témáról kellett írnia, mint az avantgárd, ami mint tudjuk eleve azt jelenti, hogy nem tudok zenélni, de ha a zenémet nem érted meg, akkor te hülye vagy...
A budapesti Petőfi Csarnok a fiatalok közkedvelt szórakozóhelyévé akar válni. Magához kívánja kötni azt az utóbbi időben ki tudja, hova lett tömeget, amely valaha a koncerteken hullámzott, csápolt, hőzöngött és ünnepelt. Ennek a távlati tervnek az érdekében jelenleg mindenre nyitottnak mutatkozik, helyet ad a legkülönfélébb zenei irányzatoknak, hátha valamelyik... Feltehető, igy kerülhetett sor az "avantgárd" estükre is. Arra az avantgárd estre, illetve éjszakára, amely végül önmaga paródiájában fuldokolt kiviiágos-kivirradtig. Nem vélemény híján tekintünk el a fellépők és produkcióik elemzésétől és értékelésétől, hanem mert a színpadra lépők maguk sem vállalták önmagukat, illetve teljesítményüket, megelégedtek ismételt jelenlétükkel, létezésük demonstrálásával. Pubi-avantgárd volt ez, a javából. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a kedvezőtlen körülmények ellenére is szép tömeg szorongott a Petőfi Csarnokban, a rendezők valószínűleg megtalálták anyagi számításukat, s elég sokan kitartottak a hajnali órákban is. A többség azonban elálmosodott és szép illedelmesen hazasomfordált. Hogy sokuk tudatában most egy időre az ásítás és az avantgárd kapcsolódott össze - arról nem ők tehetnek.
És ha már ilyen jól szórakoztunk, akkor következzen a nagy durranás. Még sem lesz Petőfi Csarnok. Vagy de? Világítson a kérdésre az Esti Hírlap:
Elterjedt a hír: alighogy megnyílt, már be is zárt a városligeti Petőfi csarnok. Miért? Mi történt? — kérdeztük ma délelőtt Kiss Jánost, a Fővárosi Tanács közművelődési osztályának vezetőjét. — A hír nem pontos. Bezárásról szó sincs. Annál is inkább, mert áprilisban az új létesítményt meg sem nyitották, csak próbaüzemelésre adtunk engedélyt. Tehát a programokat csak ennek megfelelően rendezhettek meg. Közben kiderült, hogy az építési vállalkozó, úgy is mondhatnám felületes munkát végzett. Ki és mikorra vállalt az átadást? — Eredetileg december vége volt a határidő, a vállalkozó pedig a Kulturinvest. Sajnos, nemcsak belső térben merültek fő gondok. A belső munkálatok, végleges befejezésének a határideje: május 20. Milyen rendezvénye maradnak el a tervezet programból? — Pontosan nem tudnám megmondani. A létesítményt nem fogjuk teljesen bezárni, ám ritkítani kell programokat. Továbbra is marad a próbaüzem jelleg amíg a csarnok mindenben meg nem felel a követelményeknek.
Folytatjuk (2025.02.21. péntek)
Írta: Fiery
Fotó: Vintage TV