
Cikipédia 16/14 A Petőfi Csarnok majdnem teljes története – 6. rész

Továbbra is üdvözlöm azt a néhány ezer olvasót, akit még érdekel a múlt Petőfi Csarnokról szóló néhány gyöngyszeme. Szegény intézmény - bármennyire is reklámozták - soha nem vált ikonikus hellyé, noha rengeteg világsztár szerepelt a falai közt. Például az előzenekarként fellépő Nirvana - negyven nézővel - szerepeltek közvetlenül a világhír előtt, de gondolom mindenkinek maradt legalább egy külön emléke ezen kívül is. Mégis érdemes megemlékezni róla, hiszen 30 éven keresztül egyedül szolgálta a rockzenét.
Történetünket ott fejeztük be, hogy felmerült a gondolat: amint a Petőfi Csarnok megnyitott be is fejezheti pályafutását, szerencsére a probléma végül megoldódott. Egy ideig felváltva csattogott délelőtt a spakli és a kalapács, este pedig a dobverő és a gitár (meg a Kalapács). Ezt az időszakot nevezték el nagyon logikusnak átmeneti időszaknak. Erről a témáról készített interjút a már két hónapos PeCsa vezérrel júliusban az Esti Hírlap:
Próbaüzemnek nevezték azt a néhány hetet, melyben a városligeti Petőfi csarnok már fogadta az előadóművészeket és változatos programokkal várta a közönséget is. Reklámnak nem volt jó a próbaüzem elnevezés — mondja Lehel László, a Petőfi csarnok igazgatója —, arra azonban, hogy kipróbáljuk az épület — és munkatársaink — teherbíró képességét, kiválóan alkalmas volt. Kiderült, hogyan mozog a közönség, kell-e külső munkatársaikat is foglalkoztatnunk. És mellesleg már ez alatt az idő alatt is voltak telt házakkal menő műsorok, a Jeles András rendezte amatőr színházi produkció vagy az Első emelet együttes koncertje. A nagyterem, a hatalmas szabad terek, az épülő szabadtéri színpad azonban még is csak tömegrendezvények színterévé avatja a Petőfi csarnokot. Bár ebben a hónapban még nem működik a szabadtéri színpad. A plakátokon jó néhány ismeretlen együttes nevét is olvashatjuk. ők hogyan kerülnek a Petőfi csarnok műsorába? — Munkatársaink rendszeresen látogatják azokat a fórumokat, ahol új, amatőr művészeti együttesek megfordulnak. Válogathatnak hát, melyek azok a csoportok, akik a nagyobb számú közönség előtt is megállják helyüket. Hiszen fellépni a Petőfi csarnokban egy kezdő együttesnek nagy lehetőség, és minél több erre érdemes fiatalnak szeretnénk erre esélyt teremteni — mondja Lehel László. Minden jel arra vall, hogy már nem próbaüzemmel, hanem nagyüzemmel találkoznak a látogatók, akiket nagyon várunk a Petőfi csarnokba.
Az érdeklődők nagy része természetesen rocker, de 1985-ben a műfaj itthon éppen halottnak számított. A nagy bandák átalakultak kisebb klubok zenekaraivá, vagy átmenetileg nyugdíjba vonultak, hogy aztán később nagy visszatérőként megtöltsék a Sportcsarnokot, vagy a stadiont. Ezt az időszakot is át kellett vészelni valahogy. Jött az Első Emelet, kicsit később a KFT, vagy ugye ott tombolt már a Pokolgép együttes is. Az Edda és a Bikini, a két legnagyobb túlélő pedig a rádióbarát rockzenei alapokra épülő popzenére nyergelt át. Valamit ki kellett találni. Ekkor született meg a Csillagfény Diszkó. Ma már furcsán hat, hogy este nyolctól indult a buli, de legalább hajnali háromig tartott, annyira sikeres lett, hogy még külön szignálja is volt. Tulajdonképpen az egész buli egy összetett show-műsor volt, ami nem csak annyiból állt, hogy egy diszkós lemezeire ugrált pár ezer gyerek, volt külön táncműsor és voltak nagyon komoly fellépők is főleg a rockszakmából. Mellesleg ekkor terjedt el a hakni. Ment az aláfestő-zene, a rocksztár meg énekelte – vagy eltátogta - a közönség által ismert híres dalait - tudjuk ugye, hogy van, aki azóta is tátog rendes koncerten is -, azok meg boldogságban úsztak. Később a haknizás elterjedt az egész országban. Ugye azok a "sikeres" falunapok. A fellépő örült, mert negyedórás imitálásért megkapta azt a lóvét, amit sokszor egy teljes, izzadós nagy zenekari koncert után sem, a zenekarvezetők meg megőrültek, mert vagy nem tudták eladni a zenekart, vagy nem ért rá az énekes, mert aznap éppen haknija volt. Nem mondom, hogy a diszkó sokat segített a hazai rockzenén, de ugye az amúgy is halott volt, szóval mindegy. A többség túlélte. Három diszkós vitte a bulikat: Éliás, Dvoracsek és B. Tóth. A házigazda Hajnal Gábor volt. Hat éven keresztül működött a Csillagfény szombatonként. Nagy vonalakban ezt említi meg a júliusi Esti Hírlap.
Holnaptól, minden szombat este Csillagfény diszkó címmel rendeznek összejöveteleket az egyre népszerűbb fővárosi ifjúsági szórakozóhelyen, a Petőfi csarnokban. Július hatodikán este hét órától a Fantom az éjszakában című filmmel kezdődik a program, a főszereplő Sylvester Stallone. Az éjjel egy óráig tartó diszkóműsor mellett break- és görkorcsolya-, moderntánc- és divatbemutató, valamint kozmetikai tanácsadás is lesz.
Az augusztusi Népszava több mindenről ír, ami fontosnak látszik, de én mindezt önhatalmúlag kivettem, mert bár a Petőfi Csarnok történetéhez kapcsolódik - a visszajelzésekből okulva – unalmas és száraz. Maradjunk a számunkra érdekes dolgoknál:
A tető, itt a Ligetben, amely a Petőfi Csarnok nevet kapta, száztizenhárom millió forintba került, s még ebből a rengeteg pénzből is csak nagyon szűkösen jöttek ki az építők. A ház, szemre ugyan igen impozáns, de azért a beépített és be nem épített anyagokon látszik a szegényesség. Hazai sajátosság, amelyen már senki sem csodálkozik. A csarnok igazgatója, Lehel László sem panaszképpen emlegeti, ellenkezőleg, inkább afölötti örömét erősítgeti, hogy mégiscsak működik ez a ház, amelyre oly rég szükség volt már, és éppen itt. Azóta pedig, amióta a budai ifjúsági park tönkrement és szerepét a Petőfi Csarnok vette át, fontos zarándokhelye a honi rockereknek. A szabadtéri színpad nézőterén ötezren férnek el, a benti, 930 négyzetméteres nagyteremben állva, kétezerötszázan. Ez a ház tehát az ifjúságé. A Petőfi Csarnok — mint az igazgatótól megtudtam — türelmi időben működik 1986-ig, majd akkor vizsgál ja meg fenntartója, a Fővárosi Tanács, milyen sikereket és kudarcokat élt meg a nép művelő gárda. De hát, a művelődési házak mindig "türelmi időben" működnek. Amennyiben van közönségük.
Szerencsére ez az átmeneti időszak 30 kerek esztendeig tartott és a PeCsa végül nem a közönséghiány miatt zárt be, de erről majd legközelebb, amikor a Petőfi Csarnok - botrányokkal teli -utolsó évét elevenítjük fel…
Folytatjuk (2025.02.24. hétfő)
Írta: Fiery
Fotó: Vintage TV